VAKIF SENEDİ
Madde 1 – Kuruluş;
İşbu vakıf senedinde isimleri bulunan gerçek ve tüzel kişi
kurucular tarafından Medeni Kanun Hükümlerine göre vakıf kurulmuştur.
VAKFIN ADI
Vakfın adı ".........................." olup, kısa
adı (.............) tır. Bu senette.............Kalkınma Vakfı için kısaca
"VAKIF" deyimi kullanılmıştır.
Madde 2 - Vakfın
Gayeleri;
Vakıf.................iktisadi, sosyal, kültürel ve manevi
yönden kalkınmasını gaye edinmiş olup, bu hedefe ulaşmak için aşağıdaki
hizmetleri yapacaktır.
I- İktisadi Gayeler
a)-Kamu ve Özel sektörün......’a bölgenin yapısına uygun
yatırımlar yapmasını teşvik etmek, bu yatırımlar için uygun ortam hazırlamak,
bölgeye daha cazip ve özel teşvik araçları uygulaması konusunda gerekli
çalışmalar yapmak, yatırımları engelleyen pürüzleri ortadan kaldırmak,
yatırımları kolaylaştırıcı faaliyetler yapmak, saha çalışmaları yapmak, bununla
ilgili görüşlerini ve lüzumlu bilgileri ilgililere duyurmak.
b) .................. kalkınması ve bölgesele gelişmişlik
farklarının azaltılabilmesi için, .................. (..........)’ın
geliştirilmesi ve uygulanması çalışmalarına yardımcı olmak.
c) Köy kalkınmasını hedef alan resmi ve gönüllü kuruluşlarla
işbirliği yapmak, köye yönelik hizmetlerin artmasını teşvik etmek ve bu amaçla
ilmi ve mesleki kuruluşlarla müşterek çalışmalar yapmak.
Bölge ürünlerini iç ve dış piyasalarda pazarlanması için
gerekli pazarlama imkanlarını araştırmak, bu esasa göre kurulmuş ve kurulacak
olan işletmelere, kooperatiflere ve kooperatif birliklerine katılmak.
d) ..........’nın fiziki ve sosyal alt yapısına uygun
yatırım alanlarını belirlemek ve bu konuda projeler ve fizibilite etütlerini
hazırlamak ve hazırlanmasına yardımcı olmak.
e) Bölgede istihdama katkıda bulunmak amacıyla, aile tipi
üretime müsait faaliyet sahalarını belirleyip, bu konuda üretim ve pazarlama
işlerini organize etmek mahalli el sanatları ve küçük sanayinin gelişmelerini
sağlamak.
f) Her türlü yatırımları teşvik ederken ve bu
konuda..................yaşayanların kooperatifler, birlikler, şirketler ve
benzeri örgütler kurmalarını teşvik etmek, rehber olmak, toplumun ekonomik
yapısını geliştiren hizmetlerin gerçekleşmesini sağlamak için vatandaşları
aydınlatmak, gerekli bilgi vermek, yol göstermek, gerekli halk eğitim çalışmaları
yapmak, bu maksatla şehirde ve köyde sohbetler seminerler, konferanslar
tertiplemek ve neşriyatta bulunmak.
g) Doğal kaynakların araştırılması, bulunması ve
değerlendirilmesi çalışmalarına destek olmak ve bu konularda kurulacak her
türlü yatırımlara iştirak etmek.
i) ...............’ın ulaşım ağının geliştirilmesi konusunda
çalışmalar yapmak.
h) ...............’ın geleneksel değerleri ve mimari tarzı
esas alınarak imarı, şehirleşmesi ve çağdaş bir görünüm kazanması fikir ve
projeler geliştirmek ve ilgili kuruluşlarla işbirliği yapmak.
i) .......Kış Turizmi projesini geliştirme çalışmalarına
katkıda bulunmak.
j) Kalkınma ajansı gibi çalışmak.
k) Sanayici, işadamı ve müteşebbislere bilgi, belge ve done
sunmak için uzman istihdamını sağlamak veya müşavirlik hizmetlerini şirket,
kişi ve kuruluşlardan satın almak.
II- Sosyal Gayeler
a) ...............doğumlu kimsesiz
çocukları,.................’da yaşayan güçsüz ve yaşlıları himaye etmek. Bunlar
için yurtlar, aşevleri ve huzur evleri açılmasına yardımcı olmak.
b) Kabiliyetli muhtaç çocukları okutmak ve bunlara burslar
sağlamak.
c) Araştırma ve buluş kabiliyeti olan kişiler bularak,
bunların çalışmalarına maddi ve manevi destek sağlamak.
d) Her türlü sportif faaliyetleri desteklemek.
e) Sağlık Hizmetlerine, özellikle koruyucu sağlık
hizmetlerine (Ana çocuk sağlığı) destek olmak.
III- Kültürel Gayeler
................’da yaşayanların kültürel ihtiyaçlarını
karşılamak için resmi ve özel kuruluşlarla işbirliği yapmak, onları teşvik
ederek,..............’da her türlü kültürel faaliyetin yoğun bir biçimde
sürdürülmesini temin etmek için:
a) ................’da Uluslararası nitelikte, milli sanat
ve kültürümüzü işleyici ve tanıtıcı şenlikler düzenlemek.
b) Güzel sanatların yaygınlaştırılmasını ve geniş kitlelerce
benimsenmesini sağlayacak faaliyetlerde bulunmak. Sanata kabiliyetli gençleri
tespit edebilmek için, yarışmalar düzenlemek ve ödüller vermek.
c) Resmi ve özel tiyatroların.............;’da daha çok oyun
sergilemelerini ve...........’da yerleşik bir tiyatro kurulmasına öncülük etmek
ve bu konuda özel idare, Belediye ve diğer kuruluşlarla işbirliği yapmak.
d) Yurt dışında sanat toplulukları ve
sanatkarları..........’a davet etmek.
e) ..................’ın tarihini araştırmak ve kültür
zenginliklerini ortaya çıkarmak ve bu konularla ilgili arşiv, bilgi bankası ve
kütüphane kurmak..........’daki tarihi ve kültürel eserlerin korunma ve
restorasyon çalışmalarına öncülük yapmak ve bu amaçla kuruluşlar ve ilgili
derneklerle işbirliği yapmak.
f) .................’da akademik seviyeyi geliştirmek için,
uluslararası nitelikte araştırma ve yayın yapan bilim adamlarını teşvik etmek,
ödüllendirmek ve projelerini desteklemek.
g) ...............’la ilgili yerli ve yabancı yayınları
toplamak, gerekirse tercüme ettirmek ve yayımlamak.
h) ....................’ın çeşitli sorunlarını tespit etmek
ve çözüm yolları bulmak amacıyla; panel, sempozyum, konferanslar ve seminerler
düzenlemek.
IV. Tanıtma Gayesi
Yurt içi ve yurt dışında.............’ı layık olduğu şekilde
tanıtmak ve bu amaçla;
a) .............’ın yer altı ve yerüstü zenginliklerini
tespit etmek için, resmi ve özel kuruluşlarla işbirliği yapmak, bizzat bu
çalışmalara katkıda bulunmak ve bu amaçla fonlar ihdas etmek. Tespit edilen
değerleri resmi ve özel kuruluşların yayın organları vasıtası ile, Türk ve
Dünya kamuoyuna duyurmak.
b) .............’ın kültürümüz ve tarihimizdeki yerini ve
önemini inceleyen belgesel dizi ve yapmaları desteklemek ve bu yapımlar için
gerekli ticari işletmeler kurmak.
c) ...........’ın yetiştirdiği tarihi şahsiyetleri ve büyük
devlet ve fikir adamlarını, mutasavvıfları, sanatkarlarını, yazar ve şairleri
yeni nesillere tanıtmak üzere çalışmalar yapmak, bu şahsiyetlerle ilgili
biyografiler yazdırmak, dokümanlar ve dizi filmler yapılmasını teşvik etmek ve
yardımcı olmak.
d) .............etnografyasını hazırlamak.
e) ..............içinde ve dışında kurulmuş vakıf ve
derneklerle iş biriliği ve ortak etrafında müşterek çalışmalar yapmak.
Madde 3 - Vakfın
Varlığı;
Vakfın varlığı, vakıf kurucuları ile, hakiki ve hükmi üçüncü
şahısların verecekleri nakdi kıymetlerden teşekkül eder. Vakfın ilk mal varlığı
kurucular tarafından sağlanan nakit ve gayri menkullerden müteşekkil .........
TL’dir. Vakıf, umumiyete maksatlarını veya bunlardan bir veya birkaçının
gerçekleşmesi için, vakıf varlığına ilave edilmek veya doğrudan doğruya sarf
olunmak üzere yapılan bağışları kabul eder. Vakıf teberruları kabul edebilir,
menkul ve gayrimenkuller edinebilir. Vakfın gelirleri, vakfın gayesi
gerçekleştirmek üzere harcanır.
Madde 4 - Vakfın
Faaliyeti;
Vakıf 2. maddede yazılı amaçları gerçekleştirmek için,
lüzumlu gördüğü çalışmaları yapar. Vakfın amacının tahakkuk edebilmesi için
Yönetim Kurulu: Genel Kurulun tasvibini alarak, faydalı saydığı teşebbüs ve çalışmaları
yapar, Vakfın amaçlarına uygun hususlarda yerli ve yabancı benzer kuruluşlarla
işbirliği yapar ve gerekli ticari ve sınai işletmeleri kurarak, işletebilir.
Bu çalışmaların nasıl yapılacağını ve bunların nasıl
yürüteceği hususları Genel Kurul’ca tespit olunarak, gereğinin icrasına Genel
Müdürlük memur edilir.
Genel Kurul kararı il; Kanun, Tüzük ve Yönetmeliklere uygun
olan yerlerde şube açabilir.
Madde 5 - Kurucu
Heyet (Müteşebbis Heyeti);
İşbu vakıf senedinin altında imzaları bulunan kişiler,
vakfın ilk kurucu üyeleridir.
Vakfın ilk kurucuları aşağıdadır.
1- ..............özel idare müdürlüğünü temsilen
...................................................Vali
2- ..........ve..............odasını temsilen
....................................................Yönt.Krl.Bşk.
3- ................A.Ş’yi temsilen
.....................................................Genel
Müdür
4- ...........Belediyesini Temsilen
.....................................................Belediye
Başkanı
5- ..............Belediyesini temsilcen
....................................................Belediye
başkanı
6- ................Belediyesini temsilen
....................................................Belediye
başkanı
7- ..................................................
8- ..................................................
9- ..................................................
10- .................................................
11- .................................................
12- .................................................
Madde 6 - Vakıf Genel
Kurul Üyeliğine Kabul;
Vakıf Genel Kurulunca üyeliği bulunan, tüzel kişilerin
(hükmü şahısların) yöneticileri değiştiği taktirde, yeni yöneticiler otomat
olarak Vakıf organlarındaki görevlerine devam ederler.
Vakıf Genel Kurulun da üyeliği bulunan her gerçek kişi,
kendilerinden sonra Vakıf üyeliğini devam ettirecek kişinin belirlenmesi için,
uygun gördükleri üç kişiyi Vakıf Genel Kurulu’na teklif eder. Vakıf Genel
Kurulu bu üç kişiden uygun gördüğü birinci Vakıf Genel Kurulu Üyeliğine seçer.
Madde 7 - Vakfın
Organları;
Vakfın Yönetim ve Denetiminde görevli organları şunlardır:
a) Genel Kurul
b) Yönetim Kurulu
c) Denetim Kurulu olmak üzere 3 organ vardır
Vakfın idare ve denetimi bu heyetlere aittir. Genel Kurul bu
organlardan ayrı olarak, kendi bünyesi içinde ve dışında, gerekli ve faydalı
göreceği (Danışma Kurulu, Genel Müdürlük....gibi) teşkilat ve heyetleri kurmaya
ve yürütmeye yetkilidir.
A) Genel Kurul:
Vakfın Genel Kurulu aşağıda yazılı şekilde teşekkül eder:
1- Vakfın Müteşebbis Heyeti
2- .../.../.... tarihine kadar Vakfa üye olmuş kişilerden
oluşur.
Her Genel Kurul üyesinin bir oy hakkı vardır.
Geçici Madde 1
Vakfın ilk Genel Kurul toplanan kadar, Vakıf Müteşebbis
Heyeti Genel Kurul görevi yapar.
Genel Kurulun
Toplantı ve Kararları:
Vakıf Genel Kurulu, Vakıf Yönetim Kurulunun kararı ve
çağrısı üzerine, her yıl Şubat ve Kasım aylarında olağan olarak toplanır. Vakıf
Genel Kurul toplantılarının günü, saati ve yeri gündemi ve nisap sağlanmaması
durumunda, ikinci toplantının günü, saati ve yeri en az 10 gün önce Genel Kurul
üyelerine ve Vakfı denetimle görevli makama yazılı ile bildirir.
Vakıf Genel Kurulunun toplantıları üye tam sayısının yarıdan
bir fazlası ile yapılır. İlk toplantıda bir başkan yardımcısı ve bir Genel
Sekreter seçilmesiyle çalışmalarına başlar. Vakıf Genel Kurulu gündemindeki
maddeleri görüşür. Ancak gündemde olmayan konular da hazır bulunan Genel Kurul
üyelerinden en az onda birinin teklif ettiği madde gündeme eklenir.
Vakıf Genel Kurulunda karar yeter sayısı, katılanların salt
çoğunluğudur.
Genel Kurulun Görev
ve Yetkileri
a) Vakıf üyesi olan her gerçek kişinin, kendisinden sonra
yerine geçmek üzere, teklif ettiği üç kişiden birin vakfı genel kurulu
üyeliğine kabul etmek
b) Vakfın amaç ve hizmet konuları ile Vakıf Yönetim
Kurulunun önerileri hakkında karar almak.
c) Kasım ayı olağan toplantısında, gelecek dönem hizmet
programını, plasman planını ve bütçesini görüşüp onaylamak, Vakıf Yönetim
Kurulu üyeleri ile Vakıf Denetçilerini seçmek
d) Şubat ayı olağan toplantısında, geçen dönem hizmet
raporunu, bilanço ve gelir gider çizelgesi ile denetleme raporunu incelemek,
görüşmek ve Vakıf Yönetim Kurulunun aklanması hakkında karar almak.
e) Vakıf Resmi Senedinde yapılması gerekli değişiklikleri
hazırlamak ve bu okunda Yönetim Kuruluna yetki vermek.
f) Vakıf Resmi Senedi gereği ve ayrıca ihtiyaç duyulacak
yönetmelikleri onaylamak.
g) Vakfın taşınmaz malları hakkında gereken her türlü kararı
almak.
h) Vakıf Şubelerinin açılmasın, görev ve yetkilerinin
belirlenmesine karar vermek.
k) Vakıf Resmi Senedinde öngörülen görev ve işlemleri
yapmak.
B) Vakıf Danışma
Kurulu:
Vakıf Danışma Kurulu, Vakıf Yönetim Kurulunun teklif ettiği
bilim, eğitim sağlık, hukuk, ekonomi, maliye, teknik sosyal ve halkla ilişkiler
alanlarında deneyimli bilgi adaylar arasında birer üye olmak üzere toplam dokuz
üyeden oluşur.
Vakıf Danışma Kurulu, Vakıf Genel Kurul üyeleri arasından,
ya da vakıf dışından seçilebilir. Vakıf Yönetim Kurulu eski Başkanları Vakfı
Danışma Kurulu doğal üyesidir.
Vakıf Danışma Kurulu üyelerinin görev süresi üç yıl olup,
her yıl süresi dolan üç üye yerine seçim yapılır. Süresi dolmadan herhangi bir
nedenle ayrılan üyenin yerine Vakıf yönetim Kurulunca seçim yapılır ve seçilen,
ayrılanın görev süresini tamamlar.
Vakıf Danışma
Kurulunun Toplantı ve Kararları
Vakıf Danışma Kurulu Başkanın ya da Vakıf Yönetim Kurulu
Başkanının çağrısı üzerine, yılda en az üç kez olağan toplanır.
Vakıf Danışma Kurulu, katılan üyelerle çalışmalarına başlar
ve ilk toplantısında bir Başkan, bir Başkan Yardımcısı ve bir Sekreter seçer.
Danışma Kurulu oy çokluğu ile karar alır.
Vakıf Danışma
Kurulunun Görev ve Yetkileri:
Vakıf Danışma Kurulunun görev ve yetkileri aşağıda
gösterilmiştir:
a) Vakıf Genel Kurulu ile Vakıf Yönetim Kurulunca verilmiş
danışma konularında inceleme yaparak raporlar hazırlamak.
b) Vakıf amacı ve hizmet konuları ile ilgili inceleme ve
araştırmalar yaparak,
Vakıf Genel Kurulu ile Vakıf Yönetim Kurulu’na raporlar
vermek, önerilerde bulunmak.
c) Vakıf Resmi Senet değişikliği tasarıları ve Vakıf
Yönetmelikleri tasarılarını incelemek ve görüşlerini bildirmek.
d) Vakıf için yararlı yayınları hazırlamak.
C) Vakıf Yönetim
Kurulu:
Yönetim Kurulu: Başkan, Başkan Yardımcısı, Genel Sekreter,
Muhasip ve Veznedar üye dahil toplam 9 (dokuz) üyeden oluşur. Yönetim Kurulu,
Genel Kurul da bulunan üyelerin 2/3 çokluğu ile seçilir. Yönetim Kurulunun en
çok 3 (üç) üyesi Genel Kurul üyeleri dışında seçebilir.
Vakıf Yönetim Kurulunun Toplantı ve Kararları:
Vakıf Yönetim Kurulu, Başkanın çağrısı üzerine her ay en az
bir kez olağan olarak toplanır.
Vakıf Yönetim Kurulu ilk toplantısında bir Başkan
Yardımcısı, Sekreter, Muhasip ve Veznedar üye seçer.
Vakıf Yönetme Kurulunun toplantı ve karar sayısı üye tam
sayısının salt çoğunluğudur.
Vakıf Yönetim
Kurulunun Görev ve Yetkileri:
Vakıf Yönetim Kurulunun görev ve yetkileri aşağıda
çıkarılmıştır:
a) Vakıf Genel Kurulunun karar ve önerilerini uygulamak
b) Vakıf Resmi Senedinin ikinci maddesinde belirtilen
işlemleri yapmak.
c) Vakıf temsil etmek ve dereceleri ile birlikte yetkili
imzaları belirlemek.
d) Yıllık hizmet program, plasman planı ve bütçe ile yıllık
bütçe yönetmeliğini hazırlamak.
e) Yıllık çalışma raporunu, bilanço ve gelir gider
çizelgesini düzenlemek.
f) Vakıf Genel Kurulu’nu toplantıya çağırmak ve gündemi
hazırlamak.
g) Vakfın yönetim ve mali işlerini yürütecek görevlileri
atamak ve gereğince görevlerine son vermek.
h) Vakfın amaç ve hizmet konularına ilişkin komiteler
kurmak, çalışma esaslarını belirlemek.
ı) Vakfın Danışma Kurulu üyelikleri için, Vakıf Yönetim
Kurulu’na adaylar önermektir.
i) Vakıf Resmi Senedinin gerekli değişiklik tasarısını ve
Vakıf Resim Senedinin uygulanması ile diğer konularda gerekli yönetmelik
tasarılarını hazırlayıp,
Vakıf Genel Kurulunun onayına sunmak
j) Vakıf Resmi Senedinde öngörülen görev ve işlemleri
yapmak.
D) Genel Müdürlük
Görevleri
Vakıfta masraf ve ücretleri yıllık bütçelerle tespit olunan
bir Genel Müdürlük bulunur. Genel müdür, Yönetim Kurulunun teklifi ve Genel
Kurul’un onayı ile atanır. Genel Müdürlük elemanları Yönetim Kurulu Başkanının
mütalaası alınarak Genel Müdür tarafından işe alınır ve işten çıkarılır.
Vakıfta kadroya dahil elemanları arasındaki münasebetlerde özel hukuk hükümleri
uygulanır.
E) Denetim Kurulu:
Vakıf Denetçiler, Vakıf Genel Kurulu tarafından seçilen üç
asil ve üç yedek üyeden oluşur. Vakfın Denetçileri, Genel Kurul Üyeleri
arasından seçileceği gibi dışarıdan da seçilebilir.
Vakıf Denetçilerinin görev süresi üç yıl olup, süresi dolan
üye yeniden seçilebilir.
Vakıf Denetçilerinin
Toplantı ve Kararları:
Vakıf denetçileri ilk ortak toplantılarında, bir Başkan ve
bir sözcü seçer. Vakıf denetçileri ayrı, ayır çalışabilecekleri gibi, en az üç
aydı bir toplanır ve gereken kararı alır.
Ortak toplantıların toplantı ve karara yeter sayısı salt
çoğunluktur.
Vakıf Denetçilerin
Görev ve Yetkileri:
Vakıf Denetçilerinin görev ve yetkileri aşağıda
gösterilmiştir:
a) Her üç ayda bir defterler ve belgeler üzerinde yapılacak
incelemeler sonucu düzenleyecekleri ortak raporu, Vakıf Yönetim Kurulu’na
vermek.
b) Her yıl bilanço ve gelir gider çizelgeleri üzerinde
yapılacak incelemeler sonucu düzenleyecekleri ortak raporu, Vakıf Genel
Kurulu’na vermek.
c) Yıllık bütçe ve plasman planı hakkında görüşlerin ortak
bir raporla Vakıf genel Kuruluna bildirmek.
d) Gerektiğinde Vakıf Genel Kurulu’nu olağanüstü toplantıya
çağırmak.
e) Vakfın gelirleri, çalışmaları, amaçların gerçekleşmesi
durumu, yatırımları hakkında raporlar düzenlemek, bunları Vakıf Yönetim
Kuruluna vermek.
Madde 8 - Vakfın
Gelirleri:
Vakfın gelirleri aşağıda gösterilmiştir.
a) Yıllık plasman gelirleri
b) Vakfın amaç ve hizmetleri ile uyumlu, yürürlükteki
mevzuat aykırı olmayan Yönetim Kurulunun uygun göreceği bağışlar.
c) Vakıf Resmi Senedinin 2. maddesinde belirtilen tasarruf
ve işlemlerden elde edilecek gelirler.
d) Vakfa yapılacak şartlı ve şartsız, ölüme bağlı ya da
bağlı olmayan bağışlar
e) Vakfın amaç ve hizmet konularına uygun olarak yapılacak
hizmetlerden yasalar çerçevesinde alınacak ücretler.
f) Vakfın sahibi, ya da ortağı bulunduğu işletmelerden elde
edilecek gelirler.
g) Vakfın taşınır ve taşınmaz malları ile menkul
değerlerinden elde edilecek kira, irat, temettüler ile bunların satışlarından
elde edilecek diğer gelirler.
h) Yayımcılı gelirleri
i) Diğer gelirler.
Madde 9 - Mali
Uygulama;
Vakfın mali uygulamaları ile ilgili ilkeler aşağıda
gösterilmiştir.
a) Vakfın hiçbir biçimde kar amacı olmayıp, yıl içinde elde
edilen brüt gelirlerin %20’si yönetim ve idame giderleri ile yedek akçeye Vakıf
mal varlığını artıracak yatırımlara, kalını (%80) ise Vakıf amaçların harcamaya
veya harcanmayan gelirler, ileride gerçekleştirilmek üzere planlanan amaca
uygun Yatırım Fonu Hesabına ayrılması zorunludur.
b) Yönetim ve idare giderleri ile yedek akçeye, ya da vakıf
mal varlığını artıracak yatırımlar için ayrılmış fonların tümü ya da bir bölümü
Vakıf artıracak yatırımlar için ayrılmış fonların tümü ya da bir bölümü Vakıf
amaçlarına yönelik hizmetlere tahsis edilecektir.
c) Vakıf amaçlarına ayrılan fonlar, hiçbir biçimde baka bir
amaçla kullanılamaz. Yönetim ve iadem giderlerine ayrılan fonlar, yedek akçe ya
da Vakıf mal varlığını artıracak yatırımlar içinde kullanılabilecektir.
d) Vakfa Bankalar Kururlu Kararıyla Vergi Muafiyeti
tanınırsa; gelirlerin tümünü ya da bir bölümünü Maliye ve Gümrük Bakanlığınca
onaylanmış belli projelerin gerçekleştirilmesi için, belli hizmet ve çalışmalar
için, hazırlanacak yönetmelik doğrultusunda yürütür.
e) Kurulacak eğitim tesislerinde en az %10’nu kapasiteli ve
yetenekli, ancak maddi imkanlardan yoksun öğrencilere, sağlık tesislerinde ise;
hizmetlerin ya da yatak kapasitesinin en az %10’u maddi imkanları bulunmayan
hastalara ayrılır.
f) Vakıf mevzuatla belirlenen defterleri ve belgeleri tutar.
Yıllık bütçeleri Genel Kurulun onayıyla uygular.
g) Vakıf; gelir kaynaklarının el verdiği ölçüde amaç ve
hizmet konularını sıraya koyarak uygulama yapar. Vakfın hizmet konularını
gerçekleştirilmesi, resmi senette belirtilen hizmet ve çalışmalar için
hazırlanacak yönetmelik hükümleri doğrultusunda yürütülür.
Madde 10 – Ücret;
Genel Kurul üyeleri, Yönetim Kurulu üyeleri, Denetim Kurulu
üyeleri ve Temsilciler vakıfta deruhte ettikleri görevlerinden dolayı ücret
alamazlar, yalnız bu görevler dolayısıyla harcadıkları zaruri masraflar
kendilerine ödenir.
Madde 11 - Mali
Hükümler;
A) Vakfa Tahsis
Edilen Mal Varlığı:
Bu resmi senedin tanzim tarihinden sonra oluşacak mal
varlıklarının yönetim kurulu Kararı ile, Vakfın amacına uygun çalışmalara resim
senet hükümleri dairesinde sarf olunabileceği gibi, Vakfın yıllık kesin
hesapları ile hasıl olacak gelir fazlaları da aynı maksatla mal varlığına ilave
olunur.
B) Bağış:
Vakıf, amacına giren hizmetlerin genişletilmesine yararlı
özel müesseseler ve hakiki şahıslardan yardım ve bağışları kabul edebileceği
gibi, yurt dışında bu amaçla kurulu müesseselerden de yardım ve bağışlar kabul
edilir. (T.C. Kanunlarına uygun olarak.)
Bağışlar Şu Esaslar Dahilinde Kabul Edilir:
a) Vakıf mal varlığına ilave mahiyette olanlar (Bunlar; para
menkul veya gayrimenkul, mal veya hak şeklinde olabilir.) Bu yönetim kurulu
kararı ile tutarları Vakıf Mal Varlığına eklenir ve aynı hükümlere tabi olunur.
b) Vakfın amacına uygun belli maksada harcamak üzere
yapılacak bağışlar, bağış şartına göre veya gelirleri bağışlayanın arzusunu
yerine getirmek üzere, özel bir hesaba alınarak Yönetim Kurulu Kararı ile o işe
tahsis edilir. Vakfın amacına uygun bir ayrı tesis veya mevcut bir tesiste ayrı
bir kısım oluşturulmasını gerektiren ve buna eterli olan bağışlarla vücuda getirilecek
tesislere Genel Kurul, Yönetim Kurulunun teklifi ile bağış sahibin adını
verebilir.
Madde 12 - Vakfın
Fonlarının Kullanılması;
Vakfın çalışmalarının gerektirdiği harcamalardan artan para
mevcudu ile, geliri Vakfın Fonlarının kullanılması amacı belirli bir maksada
tahsis edilen para bağışları Vakfa en yüksek gelir sağlayacak şekilde veya
gerektiğinde kolaylıkla paraya çevrilebilir nitelikteki menkul ve gayrimenkul
kıymetlerde değerlendirilir.
Gayrimenkul yatırımları ile menkul kıymet yatırımları Genel
Kurul kararına bağlıdır. Ancak menkul kıymet yatırımları bakımından her
müessese için ne miktardan fazlasına Genel Kurul karar verir ve her yıl Genel
Kurulca tespit edilir.
Madde 13 - Vakfın
Mallarında Değişiklik;
Vakfın mal varlığı bağış ve satın lama yoluyla iktisat
edilen menkul kıymetlerin ve rantabilitesini devamlı olarak kaybetme durumuna
düşenlerin paraya çevrilmesi ve yerine yenilerinin alınması, Vakfın fonlarının
plasmanında belirtilen haddin üstünde olanlar için Genel Kurul kararı ile yapılır.
Gerekli bir maksada veya Vakıf çalışmalarına harcanmak üzere bağışlanan
gayrimenkuller aynı nedenle, teftiş makamını veya Yönetim Kurulunun teklifi
üzerine değerinin mütealası alındıktan sonra Asliye Mahkemesi’nce verilecek
kararlarla satılabilir.
Madde 14 - Vakfın
Bütçesi ve Kesin Hesabı;
Vakfın hesap yılı takvim senesidir. Her yıl başlangıcından
en az bir ay evvel Yönetim Kurulu Vakfın gelirleri ve karşılaştığı ihtiyaçlara
göre yapması gereken harcamaları gösteren yıllık bütçesini hazırlar ve uygulamaya
geçer.
Bütçede her yıl içinde ihtiyaca göre gerekli değişikliklerde
yapar. Bütçe ve değişiklikleri müteakip ilk toplantılarda Genel Kurulun
bilgisine sunulur. Ancak Vakfın bağış maddesinde yazılı mal varlığından cari
harcamalara veya yeni kurulacak tesislere harcama yapılması Genel Kurulun
kabulüne bağlıdır. Her yıl sonunda o yılın kesin hesabı da çıkarılarak en geç
müteakip yılın Nisan ayında Genel Kurulun tasdikine sunulur.
Madde 15 - Vakfın
Giderleri;
Vakfın amacını gerçekleştirmek için yapılan çalışmaların
gerektirdiği her türlü harcamalar giderini teşkil eder. Gider Vakfın bütçesine
uygun olarak ve ödettirmeye yetkili elemanları imzası ile harcanır.
Vakıf yetkilileri, vakfın gelirini kanun ve vakıf senedine
aykırı amaçlara kullanamazlar.
Madde 16 - Vakfın
Muhasebesi;
Vakfın muhasebesi, Yönetim Kurulu’nca tanzim edilen Muhasebe
Yönetmeliğine göre, Genel Müdür ve Muhasebecinin sorumlulukları altında
yürütülür. Kanuni mevzuatın gerektirdiği defterlere usulüne uygun olarak
işlenir. Vakfın namına alınan gelirler ve yapılan ödemeler bu muhasebe
yönetmeliğinde nitelikleri belirtilerek fişler ve belgelere dayandırılır,
Yetkili elemanların imzasını taşır ve bu imzaların yetki dereceleri
yönetmelikte veya Yönetim Kurulu kararında belirtilir.
Madde 17 - Şube
Yönetim Kurulunun Oluşması;
İhtiyaç duyulması halinde Danışma Kurulunun olumlu görüşü
Yönetim Kurulunun teklifi ve Genel Kurulun onayı ile gerekli görülen yerlerde,
şube Yönetim Kurulu, biri başkan olmak üzere beş üyeden oluşur.
Şube Yönetim Kurulu Başkan ve üyeleri Vakıf Yönetim
Kurulu’nca belirlenir. Şube Yönetim Kurulu, Vakıf Yönetim Kurulu’na bağlı ve
sorumludur.
Madde 18 - Şube
Yönetim Kurulu’nun Görevleri;
Şube Yönetim Kurulunun görevleri şunlardır;
a) Vakfa yapılacak para bağışlarını vakıf adına makbuz
karşılığında toplamak ve diğer bağışları kabul etmek.
b) Bağışları araştırma çalışmaları yapmak.
c) Faaliyet bölgesi sınırları içinde şubenin yapacağı
yardımları tespit ederek, Vakfa bildirmek.
d) Vakfın o yörede yapacağı harcamaların amacına ulaşmasını
sağlamak, izlemek, denetlemek ve bunlarla ilgili sarf evrakını zamanında bağlı
olduğu Yönetim Kurulu’na bildirmek.
e) Vakfın amaçlarının gerçekleşmesi için, yörede yapılacak
çalışmaları belirleyerek, Vakıf Yönetim Kurulu’na bildirmek ve bu çalışmaları
yürütmek.
f) Vakıf Yönetim Kurulu’nca verilecek diğer işleri yapmak.
Madde 19 - Vakfın
Tasfiyesi;
A) Tasfiye Sebepleri
ve Önleyici Tedbirler:
Vakfın tasfiyesi bahse konu değildir. Ancak vakıf mal
varlığı ve gelirlerinin amaçlarını tahakkuk ettirmeyecek bir yetersizliğe düşer
ve bunun devamlılık göstereceği anlaşılırsa, Yönetim Kurulu tasfiyeye gitmeden
önce Vakfın kalan aktif değerlerini ve gelir imkanlarına göre bir kısım
mahallerini azaltarak devamlılık sağlayacak bir program hazırlar. Bu program
Genel Kurulun tasvibi ile uygulamaya konulur. Buna rağmen Vakfın yaşatılmasına
fayda olmayacağı anlaşılırsa; Teftiş Makamın da daha ayrı mütaalası alınarak,
yine Genel Kurul kararı ile tasfiye yoluna gidilir.
B) Tasfiye Heyeti:
Vakıf nihayet erdiği veya tasfiyesine Mahkemece karar
verildiği takdirde, bu tarihteki Yönetim Kurulu tasfiye heyeti niteliğini alır
ve bu sıfatla tasfiyeyi sonuçlandırır. Mahkeme tasfiyenin Yönetim Kurulunun
tutumundan doğduğu kanısında olursa, üç kişilik yeni bir tasfiye heyeti
seçebilir. Ancak, tasfiye heyetinin en az iki üyesinin Genel Kurul üyeleri
arasından seçilmesi şarttır.
C) Tasfiye Sonucu:
Tasfiye Heyeti, Vakfın gelir getiren varlıklarını paraya
çevirerek bunlarla borç ve taahhütlerini karşıladıktan sonra, artanın ve Vakfın
hizmete tahsis ettiği varlıkları tespit eder.
Bu varlıklardan;
a).............Üniversitesi Vakfı veya...........’a Genel
Kurul Kararı ile bağışlanır.
b) Tasfiye Heyeti hesap ve teklifleri kapsayan raporu ile
Genel Kurul kararının birer suretleri Mahkemeye, Teftiş
makamına,................Üniversitesi Vakfı Başkanlığı’na
ve.........Başkanlığına bildirilir.
Bütün defter belge ve dosyalar, Teftiş Makamı’nın arşivine
tevdi olunur.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder